Hem » Nyheter
511, 2023

Väskförbud på Crescendos konserter

Du/ni måste lämna era större väskor hemma.

Polisen har förtydligat att förbudet mot att ha väskor med på Crescendos konserter gäller väskor större än 40x40x20 cm.
Crescendo har tyvärr inga möjligheter att förvara medförda väskor. Väskförbudet ger inte rätt till återköp av biljetter.

110, 2023

Jazzsaxen 2023

JAZZSAXEN 2023

Tilldelas

Saxofonisten Hannes Bennich

Foto: Gianluca La Bruna

Saxofonisten Hannes Bennich

Hannes är född i Norrköping 1994 och ville från början egentligen spela trummor. Han fick då höra att det var ingen ide och att han skulle sluta efter ett år. Han bytte då som 10-åring till saxofon. Med saxen i händerna ville han inte byta igen utan den har hängt med sedan dess.

Utbildning har varit viktigt för Hannes. Han har gått på Kulturskolan vilket ledde till Musikgymnasiet De Geer, 1 år på jazzlinjen vid Lunnevad Folkhögskola och ytterligare 2 år vid jazzlinjen vid Skurup Folkhögskola. En skola som är en av de mest renommerade i landet. 2016 fortsatte han utbildningen vid Musikhögskolan i Malmö, där han också är bosatt. Han tar också privatlektioner på saxofon.

• Jag vill lära mig allt om instrumentet, säger Hannes utan att blinka. Flytten till Malmö dikterades utav närheten till Köpenhamn och det internationella jazzlivet.

Under uppväxtåren fick Hannes höra olika sorters musik i hemmet, så på favoritlistan finns både Bröderna Marx och Thelonious Monk.

• Jag är öppen för allt, slår han fast.

Hannes plockades tidigt upp av Nisse Sandström för medverkan när Nisse hade nåt gig. Hannes vittnar om hur han uppmuntrades av Nisse att pröva sig fram inom musiken,

Hannes har släppt en CD i eget namn och ska medverka som gästmusiker på ytterligare en som ska spelas in i New York. Han är dessutom fast medlem i flera band. Bl.a. Ola Åkermans Common Ground, Helen Salims Band och Katherine Windfelds Sextet med vilken han spelat på Europas största jazzfestivaler.

JAZZSAXEN består av två delar. Dels en glassaxofon som tillverkas i Reijmyre Glasbruk och en penningsumma (12 000 svenska kronor). Pengasumman möjliggörs genom stöd från Laila och Charles Gavatins Stiftelse för Jazzmusik.

Stipendiet delas ut den 22 november 2023 i samband med att Hannes Bennich Kvartett gästar Musikföreningen Crescendo i Norrköping.

Arrangörer: Gruppen för Nisse Sandströms Jazzstipendium & Musikföreningen Crescendo & Jazzklubben Boogaloo

För ytterligare information kontakta Tor-Björn Lyrhed

Tfn: 073 403 94 34

Mail: tobbe­­_lyrhed@hotmail.com